Orang2Hebat!

Sunday, November 28, 2010

manusia jenis apa ni?

Entry kali ni guwa taknak sindir sape2, tapi guwa nak sindir diri sendiri. Diri tuan punya blog nih.

Satu kejadian telah berlaku ke atas guwa dimana telah menyebabkan guwa terpikir, “manusia jenis apa guwa ni? ada hati perut ke guwa ni? bodohnya guwa nih!”

Kejadiannya begini. Pada satu hari yang hujannya bolehla tahan lebat, yang mana pada time tu orang malas nak gerak walaupun ke jamban. Samala jugak ngan guwa, MALAS yang amat!

Nak dijadikan cerita, guwa telah ditugaskan oleh mak guwa untuk menghantar lauk kepada nenek guwa yang mana rumahnya terletak beberapa meter je dari rumah guwa. Selang satu rumah je pun. Sebenarnya itu memang rutin guwa bila guwa ada kat rumah. Jadi pada hari yang hujan tu, guwa malas nak pergi. Tapi nak taknak kena pergi jugak. Guwa meringankan jugak la kaki ni pergi. Dalam hati tuhan je yang tau bagaimana buruknya keikhlasan guwa ni.

Sedang guwa berjalan, tiba2 ”SLURPP!!..PANG!!..ADEHH!!”.
Haa..korang mesti dah dapat agak kan bunyi apa tu. Kalau korang nak tau, itula bunyi guwa jatuh. Sakit jugak. Nasik habis bertaburan kat tepi longkang, lauk pulak dah selamat sampai ke dalam longkang. Jari kelingking guwa luka akibat menahan diri dari jatuh. Tersiat kulit. Pedih tu takyah cakapla. Padan ngan muka guwa kan, sape suruh tak ikhlas sangat buat keje.

Balik rumah, guwa suruh mak guwa pergi hantar lauk. Guwa dah segan nak pergi. Bukan apa, segan ngan diri sendiri sebab tadi dah jadi manusia sombong dan bongkak. Nasib baikla tuhan tu adil, terus bagi balasan kepada manusia bodoh macam guwa nih.

Esoknya, guwa pergi hantar lauk macam biasa. Nenek guwa bila dia tengok guwa, dari yang terbaring terus bangun terduduk. Terus dia tanya khabar guwa macam mana sebab mak guwa cakap kat dia yang guwa jatuh semalam. Dia jugak ada cakap yang dia rasa bersalah sebab tak pergi tengok keadaan guwa semalam dek keuzurannya tu. 

Guwa rasa nak jatuh air mata ni. Punyala guwa ni tak ikhlas ngan dia semalam, tapi ini balasan yang guwa dapat. PERHATIAN DARI BELIAU! Ya Allah! Manusia apakah guwa ni? Asal nenek guwa tu tak cakap PADAN MUKA je sebab guwa rasa itu yang selayaknya. Tapi, orang tua ni tak pernah nak sakitkan kita walaupun kita menyakiti dia. Percayala cakap guwa ni. Jadi janganla sesekali kita sisihkan orang tua tak kira dalam apa jua keadaan pun.


p/s: orang tua patut kita hormati.   

3 comments:

Zoulhusni:My Emancipation said...

wut a moving post...enlightened those who read...

sugar2 kapas strawberry said...

takpela..belajar dari kesilapan

cik-terompah said...

haha..nenek mmg gitu woh.. kekadang syg cucu dr anak ...

niat!! penting wohhh