Orang2Hebat!

Thursday, November 4, 2010

ganti solat pun boleh ke?

Mengikut pemikiran korang yang dalam keadaan sedar la kan, korang rasa logic serta boleh tak kalau sesorang tu nak ganti solat kita. Guwa yang tak seberapa nak alim ni pon tau yang benda tak boleh. Tapi...sebenarnya, guwa punya kisah disebaliknya.

Kisah ni jadik masa guwa dalam darjah 2 ke 3 macam tu la. Guwa pun dah tak berapa ingat. Guwa masa tu jenis yang penakot. Penakot yang amat! Nak pegi tandas kena berteman, nak tido pon sama. (segan pulak bila ingat)

Nak dijadikan cite, masa tu seingat-ingat guwa tengah solat maghrib. Dah la solat lambat, dah nak habis waktu dah pon. Kalau bukan sebab mak guwa dok bising, takde maknenya guwa nak gerak pegi solat. Huhu!


(gambar hiasan semata-mata)


Sedang guwa solat tu, seingat-ingat masa tu guwa dah tahiyyat akhir dah. Tinggal nak bagi salam je nih. Maka masa tu berlaku satu malapetaka yang dasyat jugak. Tiba-tiba brader guwa tu pegi tutup lampu bilik guwa. Time bila beliau masuk pon guwa tak sedar (macam pelesit).

Guwa apalagi, dah la terkejut, tak sempat habis solat guwa dah menjerit. Gabra jugak mamat tu. Dan2 masa tu beliau cakap “shuuuishh..diam2..janganla menjerit..meh nak ganti solat tu.” Langsung tak logic. Walaupon guwa masa tu tak masak lagi masih mentah, tapi guwa tau yang solat mana boleh main passing2 macam tu je. Entah mazhab mana yang beliau guna pon tak taula.

Korang tau tak, masa beliau cakap nak ganti solat guwa tu kan, beliau siap hulur tangan lagi. Beliau hengat ni apa? Wrestling ke? Main sep2 macam tu. Huh!
Disebabkan nampak beliau punya kesungguhan dalam mengekspresikan kegabraan beliau tu. Maka guwa selaku adik yang baik memaafkan beliau dengan seadanya. Hal ni jugak telah guwa diamkan dari mak guwa. Baikkan guwa nih. ;)



p/s: jangan ganggu orang solat. Berdosa!

7 comments:

alinac lover said...

hahha..lawak ja rasa..apa la abg ko tu ek..aiya


p/s=jemput join Giveaway yong ek

http://www.alinacshoppe.com/2010/11/giveawayalinac-membership.html

WDZiNT said...

dia tu memang ngek skit..masuk air agaknya..
haha..

L.O.V.E hUnTeR said...

haha.. nice

azwa_amani said...

salam..drop here bace entry yg nice..follow urs

jemput singgah ke BICARA AMANI yerr

http://azwaamani.blogspot.com

WDZiNT said...

love hunters: thanks ;)
azwa_amani:singgah jap lagi ;)
tungguuuu~~

misSbLurRy said...

wakakkak steady je nak tolong gantikan solat pula

WDZiNT said...

missblurby:itula pasal.heran bin ajaib kejap..haha ;)